Blog
19 d’octubre: Dia Contra el Càncer de Mama

19 d’octubre: Dia Contra el Càncer de Mama

Nomen      17/10/2016

El 19 d’octubre s’ha establert com el Dia Contra el Càncer de Mama. Es tracta del tipus de càncer més comú en dones, però certes estratègies poden reduir el risc de càncer de mama (encara que hi ha molts factors que hi influeixen).

Què puc fer per prevenir el risc de patir càncer de mama?

Són diversos els factors que influeixen en el desenvolupament del càncer. La millor prevenció és la detecció precoç per a un bon diagnòstic i tractament. Per a això hauríem de realitzar:

– Revisions sistemàtiques al ginecòleg.

– Consultar a un especialista en cas de tenir antecedents familiars.

– A partir dels 40 anys d’edat, realitzar mamografies de manera periòdica, almenys una vegada a l’any.

– Practicar exercici físic de manera regular.

– Evitar hàbits poc saludables com fumar o beure alcohol.

– Visitar a un especialista en cas de notar alteracions en les mames o els ganglis de la zona del pit.

– Seguir una dieta variada i equilibrada, rica en fibra i baixa en greix.

L’alimentació durant el tractament

L’alimentació és un dels factors que pot ajudar a prevenir la seva aparició, influint en el comportament de les cèl·lules.

Si s’està en tractament, l’alimentació ajuda a disminuir els efectes secundaris com la desnutrició o els marejos. Quan se segueix un tractament oncològic és més probable estar mal nodrit, a causa de la falta d’energia i nutrients. Això es deu al fet que, d’una banda, augmenten les necessitats del nostre organisme i, d’altra banda, és més difícil seguir uns hàbits saludables. Per això, és important seguir un bon pla nutricional amb la finalitat de prevenir i corregir la manca de nutrients, evitar la pèrdua de pes i massa muscular, així com el deteriorament del sistema immunològic, ajudar a una millor tolerància del tractament i evitar efectes secundaris deguts a una mala alimentació.

En el càncer de mama es treballa per mantenir un pes saludable, així com un bon estat nutricional durant el tractament. Per això s’han establert una sèrie de recomanacions respecte a l’alimentació en aquest àmbit:

– Fes 4-5 àpats al llarg del dia. Si no tens gana, i realitzar 4-5 àpats et resulta difícil, realitza petites preses de manera més repetida al llarg del dia.

– Assegura el consum de 5 racions entre fruites i verdures diàriament. D’aquesta manera assegurem el consum de vitamines, minerals, fibra, aigua i fitonutrients, que són substàncies d’origen vegetal amb beneficis per a la salut. Es pot repartir en 3 peces de fruita i 2 plats de verdura al dia o bé, en forma de liquats o sucs naturals.

– Consumeix aliments rics en proteïnes com ara la carn (millor blanca), el peix, els ous o els làctics (millor baixos en greix o desnatats). Ajuden a reparar els teixits que sovint es veuen danyats a causa del tractament.

– Assegura el consum de cereals com l’arròs, la pasta o el pa, si pot ser integrals. Aquests, al costat de les llegums i els tubercles com la patata, són la principal font d’energia per al cos.

– Beu líquid en abundància al llarg del dia. Es recomana un consum de 2 litres diaris d’aigua, així com a través d’altres líquids, per exemple, infusions, sucs, liquats o brous.

Limita la ingesta d’aliments rics en greixos saturats, sucre i sal.

– Cuina al vapor, a la planxa, bullit i al forn. Evita els guisats i els fregits, així com aliments d’origen animal crus o semi-crus. Si et molesten les olors fortes, tria aliments de sabors i aromes més suaus, o demana als teus éssers estimats que cuinin per tu.

– Assegura una bona pràctica higiènica a l’hora de preparar els aliments. Renta bé els aliments i les teves mans, especialment en aquells aliments que es vagin a consumir crus, com una amanida.

– Fes activitat física diàriament. Si et sents molt cansada camina mitja hora.

– Utilitza oli d’oliva verge per cuinar i amanir, si pot ser verge extra.

Recorda que la detecció precoç és la millor prevenció per al seu diagnòstic i tractament.

Cuida’t!

Comparteix-ho!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.