Blog
Coneix la dieta FODMAP

Coneix la dieta FODMAP

Nomen      04/11/2019

Saps el que és la dieta FODMAP? En els últims anys aquesta dieta ha anat adoptant molta importància en el tractament de diverses patologies intestinals, ja que és de gran ajuda en la disminució dels símptomes. En aquest article t’expliquem què són els FODMAP, on es troben i per què són útils en el tractament de determinades malalties intestinals.

Què són els FODMAP i per a què s’utilitzen dietes baixes en FODMAP?

Quan parlem de FODMAP (Fermentable Oligosacàrids Disacàrids Monosacàrids i Poliols) ens referim a aquells hidrats de carboni de cadena curta que poden ser fàcilment fermentables pels bacteris que habiten en el nostre còlon, l’intestí gros. En aquest grup s’inclouen fructosa, lactosa, polialcohols, fructans i galactanes, presents en gran quantitat d’aliments.

 Hi ha individus que no poden digerir correctament aquests hidrats de carboni de cadena curta. Això genera una situació de fermentació intestinal. Es tradueix en gasos, inflor, dolor abdominal i fins i tot diarrea, segons la persona.

Una reducció de la quantitat de FODMAP ingerida pot arribar a reduir la simptomatologia. És important identificar exactament els tipus de FODMAP que poden estar desencadenant la clínica per no excloure aliments innecessàriament de la dieta.

La dieta FODMAP elimina els aliments que contenen FODMAP. Aquest tipus de dietes s’utilitzen com a tractament en malalties intestinals, com la síndrome d’intestí irritable.

Què és la Síndrome d’Intestí Irritable (SII)?

La Síndrome d’Intestí Irritable (SII) o còlon irritable, és un trastorn funcional del tub digestiu. Cursa amb dolor abdominal, inflor, i/o alteracions en l’hàbit intestinal. La seva causa és encara desconeguda, però se sap que pot estar relacionat amb un trastorn en la mobilitat intestinal, l’estrès, entre altres factors.

Avui dia la dieta FODMAP és el tractament dietètic més recomanat en un cas de SII, ja que gran part dels pacients solen notar millores en la simptomatologia. Millorant la seva qualitat de vida.

Quins aliments contenen FODMAP?

A continuació, podràs veure una llista amb els aliments que contenen més o menys contingut en FODMAP.

Aliments amb baix contingut en FODMAP, permesos:

  • Lactis: Llet sense lactosa, llet vegetal (ametlla, arròs, coco) formatges curats o durs, formatges sense lactosa, iogurts sense lactosa.
  • Fruites: Nabiu, gerd, maduixa, magrana, guaiaba, kiwi, llima, llimona, mandarina, maracujà, meló, taronja, aranja, raïm, coco.
  • Vegetals: Bleda, alfals, moniato, albergínia, brot de soja, carabassó, card, cibulet, endívia, espinacs, fonoll, mongeta verda, enciam, llimona, llima, morró, nap, patata, cogombre, cogombre, pebrot, rave, tomàquet i pastanaga.
  • Cereals i tubercles: blat de moro, civada, arròs, blat de moro, mill, polenta, quinoa, sorgo, moniato, patata, iuca.
  • Fruita seca: Avellana, cacauet, nou, nou de macadàmia, llavor de gira-sol, llavor carabassa, xia, sèsam.
  • Dolços: Sucre, edulcorants no alcohols (E950, E951, E952, E960, E959, E961, E954, E962, E955, E957) i glucosa.

Aliments amb alt contingut en FODMAP, a evitar:

  • Lactis: Llet, crema de llet, llet en pols, nata, gelats de crema, formatge fresc (Burgos, ricotta, mató, mascarpone), iogurt, mantega, postres lactis, beguda de soja.
  • Fruites: Albercoc, alvocat, caqui, cirera, pruna, litxi, préssec, fruites enllaunades en suc natural, magrana, figa, mango, poma, préssec, móra, nectarina, pera, síndria, sucs de fruites.
  • Vegetals: All, carxofa, api, garrofa, bròquil, ceba, col, coliflor, espàrrec, mandioca, porro, remolatxa, col verda, bolets, blat de moro dolç, salsa de tomàquet.
  • Llegums: cigrons, llenties, mongetes blanques, pèsols, faves, soja i productes derivats.
  • Cereals: Blat, sègol, ordi, espelta, amarant, arròs integral, cereals i productes integrals.
  • Carns: Processats, xarcuteria, salsitxes.
  • Fruits secs: Ametlla, anacard, anacard, pruna deshidratada, dàtil, figa, nou, pipa de gira-sol, pistatxo, raïm passa.
  • Dolços: Sorbitol, xilitol, manitol (E968, E953, E966, E965, E421, E420, E967), JMAF (xarop de blat de moro d’alta fructosa), mel, productes “light” o “sense sucre”.

És de gran ajuda llegir l’etiquetatge dels aliments. Alguns FODMAP com els polialcohols són usats per la indústria alimentària com endolcidors en productes “light” o “sense sucre”.

Sabem que en alguns moments és complicat entendre l’etiquetatge dels aliments, per això si vols aprendre més, aquí et deixem un article que parla sobre això.

Característiques d’una dieta baixa en FODMAP

Consisteix en un tractament de 6-8 setmanes. Durant les primeres setmanes es realitza una dieta molt baixa en FODMAP. A mesura que van passant les setmanes, la funció del dietista-nutricionista és tornar a introduir aquells aliments que havien estat eliminats de la dieta, sempre valorant l’estat del pacient. La reintroducció s’anirà fent de manera gradual i espaiada en el temps. Així podem identificar amb exactitud quins tipus de FODMAP són els més susceptibles de generar la sobrefermentación.

És importantíssim que sempre estigui pautat per un dietista-nutricionista que valori en cada moment l’estat nutricional de l’individu. Podríem desenvolupar problemes de desnutrició i dèficits de diversos nutrients.

Així mateix, mantenir un estil de vida saludable és indispensable en pacients amb SII. L’exercici i la pràctica de tècniques de relaxació ajuden a controlar l’estrès, afavorint una disminució de la simptomatologia. En aquest article et deixem algun exercici molt senzill de ioga que podràs realitzar a casa sense cap problema.

Esperem que amb aquest article hàgim aclarit els possibles dubtes sobre la dieta FODMAP i les seves utilitats a la clínica. Sempre deixant clar que és un tractament que ha d’estar pautat per un professional sanitari que asseguri la salut plena de l’individu.

Comparteix-ho!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.