Blog
16 d’octubre: Dia Mundial de l’Alimentació; cap a una alimentació sostenible

16 d’octubre: Dia Mundial de l’Alimentació; cap a una alimentació sostenible

Nomen      10/10/2016

L’alimentació és indispensable per a la vida i el benestar de les persones, és un dret i una necessitat que tenim tots. El 16 d’octubre es va instaurar com el Dia Mundial de l’Alimentació amb l’objectiu de realitzar i desenvolupar estratègies i activitats de caràcter internacional amb la finalitat d’eradicar la fam al món. El lema d’aquest any és “El clima està canviant. L’alimentació i l’agricultura també”, fent una crida a la població mundial per caminar cap a una alimentació sostenible. Però… Què és una alimentació sostenible?

Una alimentació sostenible es podria definir com una alimentació de qualitat, que respecti l’ecosistema i justa socialment. Quan parlem d’un producte de qualitat, fem referència a un producte innocuo, amb les millors característiques organolépticas i el més natural possible, això és, sense processos industrials innecessaris com l’ús de potenciadores de sabor. Que respecti el medi ambient, és a dir, que la seva producció no emeti gasos o no requereixi l’ús de pesticides que puguin danyar la capa d’ozó, productes locals i que respectin la temporada i l’ús del seu consum. Finalment, quan diem que sigui just socialment, fem referència a la necessitat de que arribi a totes les persones i que els seus productors ho facin sota circumstàncies favorables.

Què pots fer tu per avançar cap a una alimentació sostenible?

  • Reduir el consum excessiu

Planifica’t! Fes una llista abans d’anar a fer la compra. D’aquesta manera evitaràs comprar massa menjar i evitaràs, també, malgastar aliments a casa.

  • Reduir la pèrdua i desaprofitaments de menjar

No permetis que els aliments es deteriorin a la nevera i cuina la quantitat justa que vas a menjar. Si no t’acabes la ració que has preparat, guarda-la o congela-la i consumeix-la un altre dia, o aprofita per usar-la en altres preparacions. Per exemple, si et sobra pollastre a la planxa, aprofita i afegeix-ho a una amanida. Finalment, si un aliment és a punt de posar-se dolent, congela-ho o cuina-ho, aguantarà més temps.

  • Potencia el consum d’aliments vegetals

La indústria alimentària dedicada a la producció d’aliments d’origen animal suposa un gran impacte mediambiental, ja que emet una gran quantitat de gasos que poden intensificar l’efecte hivernacle. Això no significa que hagis de suprimir aquests aliments de la teva dieta, solament, no els consumeixis en excés i intensifica el consum de productes de la terra.

  • Aliments amb menor petjada ambiental

Consumeix aliments de la zona en la qual vius. La globalització ens ha portat a conèixer una gran varietat de productes i ens ha permès consumir aliments específics de temporada, per exemple, de tardor, durant tot l’any. Paradoxalment, això empitjora l’efecte hivernacle, donat que en el transport i la distribució des d’altres llocs del món s’emeten gasos que afecten a la capa d’ozó.

En consumir aliments locals, no solament respectes els cicles vitals de cada aliment, obtenint productes de major valor nutricional i millors qualitats organolépticas, sinó que a més a més ajudes a reduir l’emissió de gasos i a l’economia local.


  • – Procura comprar al barri en el qual vius, ves al mercat a peu!

Comprar al mercat del barri permet que et desplacis caminant i evitis emetre gasos produïts pel combustible del cotxe, reduint així l’impacte ambiental.

Segueix una alimentació variada i equilibrada, incloent tots els grups d’aliment reflectits en la piràmide dels aliments i respectant el medi ambient. Afegeix el teu gra de sorra i fem del nostre món, un lloc més sostenible!

 

Comparteix-ho!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.