Blog
Coneix les fruites i verdures d’hivern

Coneix les fruites i verdures d’hivern

Nomen      21/01/2019

Sabries anomenar algunes fruites i verdures d’hivern? Entre elles trobem l’escarola, el card, l’escarxofa, l’aranja i les maduixes. Segueix llegint per descobrir algunes característiques nutricionals d’aquests vegetals de temporada.

Verdures d’hivern

L’escarola

L’escarola es una verdura de fulla amb gust amarg que va des del color blanc de la tija més cèntrica, fins al verd intens de les fulles. Es poden trobar varietats amb les fulles arrissades o llises. Ambdues espècies són resistents a les baixes temperatures i s’utilitzen en una gran varietat d’amanides. Sabies que l’escarola tenia un ús medicinal en comptes d’alimentari? I fins al segle XIII no es va introduir en l’alimentació europea.

Aquesta verdura és una font de fibra i molt rica en aigua. A més, com la majoria de les hortalisses de fulla verda, és una bona font de potassi i té un alt contingut en vitamina A i àcid fòlic, que contribueixen al normal funcionament del sistema immunitari.

Et venen ganes de provar una recepta amb aquesta verdura d’hivern? A Nomen tenim la recepta ideal! Has provat l’amanida d’arròs amb escalivada?

El card

El card és una planta de color verd amb fulles fosques amb una tija clara i espinosa. Té unes flors similars a les de l’escarxofa, però són més petites i punxegudes. La part comestible del card és el tronc, que té un lleuger gust amarg, però que es suavitza amb la cocció. Si bé és una planta originària de zones temperades, creix de forma esporàdica en zones mediterrànies. La seva temporalitat comença a finals de la tardor fins a principis de la primavera.

La seva aportació calòrica i nutricional és molt baixa. El contingut en vitamines és pràcticament nul i el de minerals és bastant baix, entre els quals destaca el contingut en potassi. La seva composició tant en micronutrients com en macronutrients és similar a la de l’escarxofa.

L’escarxofa

L’escarxofa és una inflorescència de fulles de color verd i el cor blanc. La seva part comestible correspon només al 36 % i inclou bàsicament el cor de l’escarxofa i els pètals que connecten amb la tija. La planta pertany a les Cynara dins de la família Asteraceae. Es creu que és d’origen egipci i que van ser introduïdes a Espanya pels àrabs. Si bé ja se’n poden trobar des de principis de la tardor de forma primerenca, es tracta d’una hortalissa d’hivern.

Els principals nutrients de l’escarxofa són els glúcids, però hi destaca el contingut en inulina, que és un tipus de fibra hidrosoluble. També contenen altres substàncies, com els esterols o la cinarina, que no tenen una propietat nutritiva, però aporten efectes fisiològics positius a l’organisme.

Pots provar-les en la recepta d’arròs llarg amb espàrrecs silvestres, escarxofes i guatlla. Queden delicioses!

Fruites d’hivern

L’aranja

L’aranja és una fruita esfèrica que creix en l’arbre anomenat Citrus paradisi i es produeix tant en climes tropicals com subtropicals. Hi trobem moltes varietats segons la seva procedència, la mida, el color i el sabor. Encara que molts aposten per un origen asiàtic, en realitat no es coneix amb exactitud. Te la pots prendre com peça de fruita o incloure-la a les teves amanides per donar-hi un toc de color.

El 90 % d’aquest cítric és aigua i, a més, té un alt contingut en vitamina C. La seva acció es veu potenciada per altres àcids orgànics continguts en la mateixa aranja, especialment, l’àcid cítric. Les varietats amb colors més vermells tenen un alt contingut en licopè i betacarotens.

La maduixa

Les maduixes creixen en un petit arbust del gènere Fragaria. Tenen una forma cònica i un gust dolç amb un lleuger toc àcid. Es van començar a cultivar a França en el segle XV, però a Espanya no hi van arribar fins al segle XVIII. Posteriorment, quan els espanyols van colonitzar Xile, van descobrir una varietat més gustosa i resistent: el maduixot.

Són fruites molt riques en aigua i la seva aportació calòrica no és gaire elevada. Tenen un alt contingut en vitamina C, a més a més d’altres substàncies com els polifenols, àcids orgànics i antocianines que tenen efectes beneficiosos a l’organisme.

Gaudeix de les fruites i verdures de temporada en els teus menús!

Comparteix-ho!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.