Blog
28 de maig: Dia Nacional de la Nutrició

28 de maig: Dia Nacional de la Nutrició

Nomen      22/05/2017

El 28 de maig se celebra el Dia Nacional de la Nutrició com a iniciativa de la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) en col·laboració amb altres entitats. És un dia en el qual es pretén conscienciar la població sobre la importància d’adoptar uns hàbits saludables per a tota la vida, i en què s’organitzen activitats diverses com tallers o formacions al voltant d’un tema concret. Aquest any el lema és “Aquest any et portem a l’hort”. Vols saber més? No deixis de llegir!

Què sabem dels aliments de l’horta?

Dins dels aliments que podem trobar en un hort es troben diferents tipus de verdures, hortalisses i fruites, aliments imprescindibles per a una alimentació saludable, així com també, espècies o herbes aromàtiques que donaran als teus plats sabors únics.

La recomanació sobre el consum de fruites i verdures és de 5 racions al dia, però, com aconseguirem ingerir aquestes quantitats? Molt fàcil! Consumeix un mínim de 3 peces al dia de fruites, ja sigui al matí, com a postres o per la tarda. D’altra banda, s’haurien de prendre, almenys, 2 racions de verdures i hortalisses al dia, ¡reparteix-les entre el dinar i el sopar! 1 ració equival a 200g de verdures i hortalisses aproximadament. Si segueixes aquests consells, tindràs les teves 5 al dia!

Quins beneficis ens aporta el consum dels aliments de l’horta?

Les fruites són, generalment, riques en aigua, i el seu valor energètic depèn, majoritàriament, de la quantitat de carbohidrats que contenen. En general, són aliments amb quantitats interessants de vitamines i minerals, fibra i substàncies antioxidants, tots ells fonamentals per al correcte funcionament del nostre cos. Cada fruita té característiques diferents i les seves propietats organolèptiques varien també d’unes a altres, fet que afavoreix el consum variat d’aquest grup d’aliments en el nostre dia a dia.

Les verdures i les hortalisses, igual que les fruites, són aliments rics en aigua, de manera que contribueixen a complementar la ingesta diària de líquids. Normalment, presenten un baix valor calòric, així com de macronutrients (hidrats de carboni, proteïnes i lípids), però alt en fibra, vitamines, minerals i altres substàncies antioxidants.

Aliments de l’horta, aliments frescos

El consum d’aliments frescos provinents de l’hort pot resultar molt beneficiós per a la nostra salut. Quan ens acostem al mercat o al supermercat a comprar, i escollim aliments frescos, contribuïm a desplaçar el consum d’aliments processats que, en general, contribueixen a fer un excés de certs nutrients per sobre de les recomanacions establertes pels professionals de la salut. Si, a més, escollim aliments de temporada, augmentem no només la qualitat nutricional del producte, sinó que incrementem, també, les seves propietats organolèptiques (sabor, textura i aroma).

Com preparo els aliments de l’hort?

En el cas de les fruites, es poden prendre soles, en sucs o liquats naturals, en macedònia, amb iogurt, al forn, en amanides… Deixa volar la teva imaginació!

Pel que fa a les verdures i les hortalisses, es recomana anar alternant el seu consum entre crues i cuinades. Per anar variant la presa crua, podem utilitzar la nostra imaginació per crear tot tipus d’amanides o gaspatxos, per exemple. D’aquesta manera, es conserven les vitamines menys resistents a la calor, com la C, que podem perdre en el cuinat. Per contra, per a la cocció, podem recórrer a la planxa, al vapor, al microones, al forn, a la papillota… totes les tècniques culinàries són vàlides!

Suma’t al lema d’enguany del Dia Nacional de la Nutrició i incorpora aquests vegetals a la teva alimentació diària. Assaboreix els aliments de l’hort!

Comparteix-ho!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.