Blog
L’arròs, font de salut

L’arròs, font de salut

Nomen      07/04/2021

Al món es consumeixen tones i tones d’arròs al dia. Arròs de totes les varietats, de les més de 40.000 varietats diferents que existeixen. És l’aliment bàsic de més de 3.000 milions de persones a tot el planeta, un dels pilars de la seva dieta (hi ha cultures, especialment als països asiàtics, que mengen arròs fins a 3 i 4 vegades al dia). A Espanya es produeixen unes 750.000 tones d’arròs a l’any i el consum mitjà és de gairebé 6 quilos d’arròs per persona i any.

Després d’aquest bany de xifres, manca afegir que, a nivell culinari, l’arròs és un ingredient versàtil, que combina tant amb dolç com amb salat; és fàcil i ràpid de preparar (només cal coure’l en un líquid, generalment aigua o brou, al voltant de 15-18 minuts com a mitjana) i també és fàcil de conservar, per això és un aliment que sempre està present a qualsevol rebost. Més beneficis? És econòmic, està a l’abast de tothom i a més no conté gluten, i això el fa perfecte per a tots els que pateixen celiaquia.

Com a cereal que és, l’arròs és considerat un aliment bàsic de la piràmide nutricional. (**) I és que és sinònim de salut, per això és tan important que l’incloguis en la teva alimentació diària.

Els beneficis de l’arròs per a la teva salut

1. Et dóna molta energia

L’arròs pertany al grup dels hidrats de carboni, que a més són d’absorció lenta, el que significa que van alliberant energia de manera constant per al teu cos. Els experts asseguren que prendre arròs després d’haver fet exercici físic és un bon mètode per a recuperar l’energia del cos.

2. És ric en vitamines i minerals

L’arròs et proporciona una bona dosi de vitamines del grup B i de minerals com el seleni, que t’ajuda a cuidar el cor i les articulacions); i en manganès, que enforteix el sistema nerviós i augmenta el col.lesterol bo. També aporta ferro i fòsfor.

3. T’ajuda a regular el trànsit intestinal

En especial, l’arròs integral. Perquè en conservar la closca o pell exterior, que és on es concentra una gran quantitat de fibra, afavoreix els moviments intestinals. D’altra banda, l’arròs blanc té la capacitat de regular els problemes digestius contraris a l’estrenyiment, com la diarrea, pel seu alt contingut en midó.

4. Pot prevenir el càncer

Precisament per la seva alta aportació en fibra, diversos estudis han demostrat que el consum regular d’arròs prevé el càncer de còlon. També té antioxidants, que ajuden a expulsar els radicals lliures i a evitar la transformació de cèl.lules sanes en cancerígenes.

5. T’ajuda a cuidar el cor

L’arròs integral és un aliment cardioprotector. Precisament a la seva closca conserva la fibra que fa que l’absorció dels sucres per part del nostre organisme sigui més lenta i, per tant, disminueix el colesterol i els triglicèrids. Pels seus baixos nivells de greix i de sodi (ull, també depèn de com el cuinis). Si t’excedeixes amb els greixos o la sal, tiraràs per terra les seves propietats saludables), també ajuda a controlar la pressió arterial i és un aliment molt recomanable per a les persones que pateixen d’hipertensió.

6. T’ajuda a cuidar el teu aspecte

L’arròs conté un alt nivell d’antioxidants, que entre d’altres efectes, eviten o alenteixen l’aparició dels signes d’envelliment de la pell.

7. No conté colesterol

No conté greixos perjudicials ni colesterol, per això és tan recomanable incloure’l en la teva dieta diària, prioritzant l’arròs integral al blanc si tens el colesterol alt.

8. És molt lleuger

Només té 112 calories/100 g (arròs integral cuit) i 130 calories/100 g (arròs blanc cuit) i és molt saciant, en especial les varietats integrals, i això fa que et tregui les ganes de picar entre àpat i àpat. Per això, l’arròs és un ingredient bàsic de qualsevol dieta d’aprimament saludable que inclogui tots els grups de nutrients.

Per a poder treure partit de totes les propietats nutricionals de l’arròs, l’ideal és consumir arròs integral, perquè és a la seva closca on trobem molts beneficis saludables que ajuden a tenir cura de l’organisme. L’arròs integral és menys refinat que l’arròs blanc i conserva tots els seus nutrients intactes.

Quins plats saludables pots cuinar amb arròs?

Hi ha moltíssimes receptes sanes per a l’organisme que es cuinen amb arròs, però si vols començar per alguna de fàcil, et recomanem un tradicional plat d’arròs amb llenties, un arròs integral amb gambes o una amanida tropical amb arròs integral.

Comparteix-ho!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.